Marka osobista i branding – przewodnik online
Czym jest branding i marka osobista?
Branding to “koncepcja biznesowa i marketingowa, która pomaga ludziom identyfikować konkretną firmę, produkt lub osobę.”
Marka to coś więcej niż tylko logo czy wygląd Twojej strony internetowej; marki nie można dotknąć, ani nawet zobaczyć. Marka to raczej sposób, w jaki prezentujesz swoją firmę społeczeństwu. W związku z tym, branding pomaga kształtować postrzeganie Ciebie, Twojej firmy oraz produktów i usług, które oferujesz.
Co zatem jest Marka Osobista?
Marka osobista to proces prezentowania siebie i swojej marki osobistej w sposób, który buduje zaufanie, lojalność i co najważniejsze – publiczność.
Kiedy jesteś twarzą swojego biznesu (jak to jest w przypadku większości małych i średnich firm), Personal Branding jest kluczowym elementem na drodze do sukcesu.
Co silna marka może zrobić dla Twojego biznesu?
Silna marka pomoże Ci odróżnić się od konkurencji. Dzięki dobrze przemyślanej strategii budowania marki, klientom będzie łatwiej zapamiętać i identyfikować się z Twoim produktem lub usługą. W końcu Twoja marka mówi klientom dokładnie, z kim mają do czynienia i czego mogą się spodziewać. (Jeśli Twoja Marka Osobista nie mówi im tych rzeczy, czas wrócić do podstaw)!
Tożsamość marki
Tożsamość marki obejmuje wszystkie elementy wizualne, których używasz do identyfikacji swojej firmy: logo, kolory, czcionki itp. Wszystkie te elementy składają się na wizerunek, który chcesz przekazać klientowi. Czasami można usłyszeć, że jest to określane jako Visual Branding lub Visual Identity.
Osobowość marki
Osobowość marki odnosi się do cech i emocji, które klienci kojarzą z Twoją marką. Podczas gdy tożsamość marki dotyczy tego, co chcesz, aby klienci widzieli, osobowość marki dotyczy tego, jak chcesz, aby się czuli i co chcesz, aby myśleli. Niektóre marki mają stoicką, profesjonalną osobowość, podczas gdy inne mają bardziej zabawną, przystępną osobowość.
Misja marki
Misja marki mówi o tym, czym właściwie zajmuje się Twoja firma. Jest to zazwyczaj wewnętrzne przesłanie, które ma inspirować i motywować Twoich pracowników (i Ciebie!). Silna misja marki może również działać jak magnes na nowe talenty, z którymi to przesłanie rezonuje.
Cel marki
Cel Twojej marki to powód, dla którego Twoja firma robi to, co robi. To nie jest miejsce na wymyślne słowa, które niewiele znaczą – niech będą krótkie, proste i (najlepiej) łatwe do zapamiętania. Krótkie nie oznacza jednak niejasne! Chcesz, aby klienci rozumieli, co robisz i dlaczego to robisz.
Wizja marki
Wizja marki to to, do czego dąży Twoja firma. To niekoniecznie to, co robisz teraz, ale to, co chcesz robić w przyszłości. Wizja marki nie tylko wysyła wiadomość do klienta – powinna również pomóc w podejmowaniu decyzji i wyznaczaniu celów w firmie.
Wartości marki
Wartości marki to zasady przewodnie, które kształtują kulturę firmy, wspierając jednocześnie jej wizję. W przeciwieństwie do misji i wizji marki, które mówią o tym, dokąd zmierza Twoja firma, wartości marki mówią ludziom o tym, czym jesteś. Jakie cechy definiują Twoją firmę? Jakie przekonania kierują Twoimi działaniami?
Obietnica marki
Często mylona z misją marki, obietnica marki jest skoncentrowana na zewnątrz. Została stworzona po to, by rozliczać firmę z dostarczania spójnych doświadczeń klientom. Krótko mówiąc, jest to to, co obiecujesz dostarczyć swoim klientom.
Tworzenie atrakcyjnej strategii marki
Po pierwsze, musisz dobrze zrozumieć, kim jest Twój idealny klient (więcej na ten temat poniżej). Kiedy już to ustalisz, następnym krokiem jest określenie, co jest ważne dla tych osób. Czy zależy im na doskonałej, praktycznej obsłudze klienta, 100% gwarancji zwrotu pieniędzy, wysokiej jakości treści wideo? Chcesz, aby Twoja aby strategia Twojej marki silnie rezonowała z Twoim idealnym klientem, jakby była stworzona właśnie dla niego. Co jest łatwe do zrobienia, gdy układasz ją z myślą o nich!
Jeśli chcesz stworzyć strategię marki, która wpłynie na klientów, by wybrali Cię ponad konkurencję, czas się rozejrzeć i zrobić kilka badań. Dowiedz się, co konkurencja robi słabo, rynki, których nie obsługują, luki w ich linii produktów, obszary, które mogliby poprawić itp. Poszukaj recenzji i komentarzy, które dadzą ci wskazówki, czego naprawdę potrzebują ci potencjalni klienci i opracuj strategię marki z wykorzystaniem wszystkich zebranych informacji.
Zdefiniowanie idealnego klienta
Jak wspomniano powyżej, określenie, kim jest Twój idealny klient może być pierwszym krokiem do stworzenia atrakcyjnej strategii marki. Zacznij od następujących pytań:
– Jaki problem rozwiązuje Twój produkt lub usługa?
– Jaką potrzebę zaspokaja?
– Kto najbardziej skorzystałby z Twojego produktu lub usługi?
– Gdzie możesz dotrzeć do tych konkretnych osób?
I jedno z najważniejszych pytań, które należy sobie zadać: Kto zapłaciłby pieniądze za to, co masz do zaoferowania?
ROBOCZY ARKUSZ IDEALNEGO KLIENTA – KLIKNIJ >>
Aby ułatwić ten proces, spójrz na te trzy punkty:
- Ból – ludzie z konkretnymi potrzebami, które Twój produkt lub usługa może rozwiązać
- Dostępność – grupa ludzi wystarczająco duża, aby była / gdzie ją znaleźć
- Pieniądze – ludzie z wystarczającą ilością pieniędzy, aby zapłacić za rozwiązanie ich problemu
Dotarcie do idealnego klienta
Wspomniałem o tym krótko powyżej, ale zagłębmy się w to nieco bardziej. Większość właścicieli firm zaczyna od mediów społecznościowych, gdy próbują dowiedzieć się, gdzie dotrzeć do swoich idealnych klientów. Biorąc pod uwagę, że ponad połowa światowej populacji korzysta z mediów społecznościowych, to nie jest zły pomysł! Ale która platforma (platformy) mediów społecznościowych powinna być używana?
Podobnie jak w przypadku strategii marki i przekazu, wszystko zależy od tego, do kogo chcesz dotrzeć.
Poniżej przedstawiam przegląd głównych platform mediów społecznościowych, aby pomóc Ci zorientować się, gdzie najprawdopodobniej znajdziesz swoich odbiorców.
Facebook
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
25-34 (26,3% użytkowników) 44% kobiet/56% mężczyzn 38 minut
– Najczęściej używana platforma mediów społecznościowych
– Najbardziej zaangażowana platforma mediów społecznościowych
– Świetne miejsce, aby dotrzeć do Baby Boomers i seniorów
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
25-34 (33,1% użytkowników) 57% kobiety/43% mężczyźni 29 minut
– Druga największa platforma mediów społecznościowych
– Świetne miejsce, aby dotrzeć do zmotywowanych kupujących
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
30-49 (44% użytkowników) 32% kobiet/68% mężczyzn 3,53 minuty
– Dobrze wykształceni użytkownicy (42% ma wykształcenie wyższe)
– Doskonałe miejsce do dotarcia do mężczyzn w średnim wieku
Największa grupa wiekowa
Podział według płci % miesięcznych użytkowników
46-55 49% kobiet/51% mężczyzn 63%
– 1/4 użytkowników to millenialsi
– Wyższy poziom wykształcenia i dochodów
– Świetne miejsce na dotarcie do międzynarodowych profesjonalistów
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
40-49 78% kobiet/22% mężczyzn 14,2 minuty
– Największy odsetek kobiet w porównaniu z innymi platformami – Silnie skoncentrowany na produktach
– Wysoko zarabiająca baza użytkowników
– Doskonałe miejsce na dotarcie do Gen Z i millenialsów
TikTok
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
18-24 (27,5%) 59% kobiet/41% mężczyzn 45+ minut
– Ponad 57% użytkowników jest w wieku 25-54 lat
– Najbardziej oddana baza użytkowników spośród wszystkich platform
– Użytkownicy spędzają średnio 21,5 godziny miesięcznie na aplikacji
Snapchat
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
13-34 (75%) 58% kobieta/40% mężczyzna 26 minut
– Wysoce zaangażowana baza użytkowników
– Użytkownicy otwierają aplikację średnio ponad 30 razy dziennie
YouTube
Największa grupa wiekowa | Podział według płci średni czas dziennie
15-25 72% wszystkich użytkowników internetu (zarówno mężczyzn, jak i kobiet)
– Ponad 60% użytkowników loguje się każdego dnia – druga największa wyszukiwarka po Google
41,9 min. (wśród widzów 18+)
Ustalenie, gdzie znaleźć swojego idealnego klienta, sprowadza się do poznania go – kim jest, jak wygląda jego życie, co go boli i co ceni najbardziej.
Najlepsze praktyki budowania marki osobistej:
- Logo – niech będzie proste i skalowalne do różnych zastosowań
- Kolory – wybierz kolory, które wywołują emocje związane z twoją marką Czcionki – ogranicz się do 2-3 uzupełniających się czcionek, które tworzą wizualny kontrast
- Nazwa marki – wybierz nazwę, która sygnalizuje kluczowy cel obietnicy twojej marki
- Strona internetowa – użyj czystego projektu, który zawiera twoje kolory, czcionki i logo
- Obecność w mediach społecznościowych – bądź konsekwentny w swoim wizualnym wyglądzie i tonie
- E-mail – bądź konsekwentny w swoim tonie i rozmawiaj z subskrybentami jak z przyjaciółmi
- Obsługa klienta – stosuj procesy, dzięki którym niezależnie od tego, z kim rozmawia klient, zawsze otrzyma poziom obsługi określony w Twojej marce i przekazie.
Wskazówki dotyczące tworzenia zwycięskiej strategii marki:
- Wybierz swoją niszę
- Zdefiniuj swoje cele biznesowe i marketingowe
- Przeprowadź badania marki
- Zwróć uwagę na to, co Cię wyróżnia
- Pomyśl o swojej firmie jak o osobie
- Stwórz wyjątkowe doświadczenie klienta
- Zaangażuj się w społeczność, z którą chciałbyś robić interesy
- Załóż i prowadź wysokiej jakości blog/newsletter
- Rozwijaj strategicznie swoją tożsamość wizualną
- Ujednolicić swoje konta w mediach społecznościowych
Zostaw komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.